​נגישות לנכים בבתי ספר

כל מבנה ציבורי חייב להיות נגיש לנכים אך אם יש מבנה אחד שחשוב מאוד שיהיה מונגש הוא כמובן בית הספר. בבית הספר השוויון חשוב הרבה יותר בגלל שמדובר בבני נוער שחשוב להם לא להרגיש שונים. כיצד מנגישים את בית הספר? מה בדיוק צריך להנגיש? האם יש חוק שמעגן זאת? 

מדוע חשוב להנגיש את בית הספר?

נגישות לנכים בבית ספר היא דר שיכול להיתפש כמובן מאליו. ברור שבית הספר חייב להיות נגיש בכל חלקיו הרי בסופו של דבר יהיו גם נכים בבית הספר, כאשר מבין אלף תלמידים סביר להניח שיהיו לפחות כמה ספורים. מעבר לכך יכולים להגיע אל בית הספר כל מיני אנשים, מרצים ואולי אפילו מורים, שבסופו של דבר יכולים להתנייד עם קביים או עם כיסא גלגלים. מצב מביש בו בית הספר אינו נגיש הוא מצב שאינו מתקבל על הדעת, ולכן יש צורך להראות לילדים מהם ערכי שוויון וכיצד כולם יכולים לגשת לכל חלק בבית הספר. עיקר ההנגשה של בית הספר באה לידי ביטוי בכל מה שנוגע לבנייה. 

ההנגשה מעוגנת בחוק בישראל

הנגשת בית הספר מעוגנת בחוק, כאשר החוק יצא בשנת 1998 וקובע כי מבנים ציבוריים חייבים להיות מונגשים. החוק עבר עוד כמה שינויים מאז, והיו בתי ספר שהיו מונגשים גם לפני כן בזכות מספר נהלים, אך כיום כל בית ספר מונגש ולא משנה אם הוא פרטי או ציבורי. הנגישות לנכים היא ערך עליון בעיקר בימינו בעקבות מאבק הנכים על קצבה הולמת יותר, מה שהחזיר את הנושא לכותרות. ההנגשה חייבת להיות מעוגנת בחוק וזאת במטרה לקנוס בתי ספר ומוסדות ציבוריים שלא יקדישו לכך את תשומת הלב כפי שהמדינה מעוניינת בכך. 

הנגשת החנייה והכניסה בבית הספר

נגישות לנכים חייבת לבוא לידי ביטוי לפי עקרון הרציפות, זה אומר שבכל דרך שבה יבחר ללכת הנכה הוא יקבל נגישות מלאה. הנגישות הזו חייב להתחיל קודם כל בחנייה כאשר חייבת להיות חנייה נכים מספיק מרווחת שבה הנכה יוכל לצאת מהרכב באמצעות המעלון שככל הנראה מותקן ברכב שהסיע אותו.. כמו כן יש צורך בתחנת אוטובוס שמיועדת לנכים בה תוכל להיפתח הרמפה שעמה הוא עולה. גם הכניסה צריכה להיות מונגשת עם רמפה ייעודית לכיסאות גלגלים.

הנגשת כל מבני בית הספר

כאשר אנו מדברים על נגישות בביתה ספר אנו מדברים על נגישות טוטאלית. יש כאלו שיחשבו כי רק הכניסה והחנייה צריכות להיות מונגשות אך למעשה כל חלק במבנה חייב להיות מונגש לנכים, כמובן אם לא מדובר על חלק שבו העובדים של בית הספר צריכים לעבוד כמו למשלך מחסנים. ההנגשה חייבת להתבצע בצורה הבאה: כל מבנה שיש בו יותר מקומה אחת חייב להכיל מעלית כלשהי כאשר נפוצה במיוחד מעלית נכים, שמצד אחד המחיר שלה זול יותר ומצד שני מצליחה לספק פתרון לבעיה בקלי קלות. כמו כן, המסדרונות צריכים להיות רחבים מספיק וכמובן אי אפשר להציב מדרגות בדרך. 

הנגשת השירותים והמתקנים

מלבד המעברים והמסדרונות יש צורך להנגיש גם את השירותים. מה יהיה שווה מבנה מונגש לחלוטין לנכים כאשר אין שירותי נכים מותאמים? התלמיד הנכה או האבא הנכה שמגיע ליום הורים עם הבן שלו רוצים ללכת לשירותים כמו כולם והם לא יוכלו לעשות זאת בשירותים הרגילים. החוק קובע כי בכל שירותים חייב להיות גם תא שירותים לנכים, כאשר התא הזה חייב להימצא גם בשירותי הבנים וגם בשירותי הבנות, ולא תא שירותי נכים משותף לשני המינים. רק מצב זה מבטיח שוויון מוחלט.
from ilanlavi.tumblr Feed

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יועץ בטיחות אש לשירותכם!

בטיחות וגיהות במפעלים

תהליך קבלת רישיון לעסק