תיק שטח למי הוא מיועד ומה הוא כולל?

פעולה מהירה ונכונה בזמן של מצב חירום היא קריטית כדי להציל חיים, ולמנוע נזקים ופגיעות הן לבני אדם והן לרכוש. כמובן שהמטרה החשובה ביותר היא למנוע אירועים כאלו מלכתחילה, אך חשוב גם להיערך מראש למצב חירום כגון שריפה או דליפה של חומרים כימיים. ההיערכות המוקדמת והכרת הנהלים חשובה כדי שהעובדים יוכלו להגיב בצורה טובה ומהירה, ולפנות בהקדם את המקום. תוכנית בטיחות אש מאושרת, וכן תוכנית פינוי ותיק שטח הם המפתח לניהול ושליטה על האירוע.

מהו תיק שטח?

למעשה זהו אוגדן המרכז את כל המידע על המבנה, אשר רלוונטי לשעת חירום. שטח המבנה, כניסות ויציאות, מספר החדרים, מיקום של יציאות החירום, מיקום חדרי בקרה (במידה ויש) וכמובן מיקום של אמצעים שונים לכיבוי אש, רחבת היערכות, פתחים לכניסת כוחות החירום ועוד. האוגדן כולל בתוכו שרטוטים של המבנה, וגם נהלים לפינוי במצב חירום. תיק שטח צריך להיות זמין ומוכן כך שיוכל לשמש את צוותי החירום, ולספק להם את המידע הקריטי על היקף הסכנה ועל האמצעים העומדים לרשותם כדי להשתלט על השריפה.
מאחר ותגובה ראשונית מהירה היא קריטית כדי להציל חיים, תיק השטח כולל גם נהלי פינוי שהנוכחים במקום צריכים לבצע, וגם תוכנית מפורטת לתרגול של תגובה ופינוי בזמן סכנה. בזכות התרגול העובדים ידעו כיצד עליהם לפעול, ויוכלו לעשות זאת בזמן אמת.

מי זקוק לתיק שטח?

החוק מגדיר בצורה מפורשת אילו מבנים ועסקים חייבים להחזיק תיק שטח, כאשר מדובר לרוב במבנים גדולים או כאלו המאכלסים אנשים רבים (דיירים, עובדים, לקוחות וכדומה).
דוגמה למבנים כאלו:
  • בתי חולים
  • אוניברסיטאות
  • מרכזי קניות וקניונים
  • אצטדיונים
  • אולמות וגני אירועים

כיצד בונים את תיק השטח?

את תיק השטח רשאי לבנות רק מומחה בטיחות המורשה בכך, ומומלץ להיעזר בשירותיו של אדם בעל ניסיון והיכרות מעמיקים. תחילה מומחה הבטיחות יסייר במבנה ויתרשם מאמצעי הבטיחות והחירום הקיימים, יאסוף את כל הנתונים הרלוונטיים ויאגד אותם בצורה מסודרת על פי הדרישות של רשות הכבאות. את התיק יש לעדכן אחת לשנה, ומומלץ לשמור עותקים מודפסים וכן עותקים דיגיטליים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יועץ בטיחות אש לשירותכם!

בטיחות וגיהות במפעלים

תהליך קבלת רישיון לעסק