נגישות לנכים במקומות ציבוריים

נגישות לנכים יכולה להישמע לכם כמו דבר מובן מאליו, אך בפועל קשה מאוד להיות נכה במדינת ישראל. אמנם יש מדינות הרבה פחות מפותחות וגם הרבה פחות אכפתיות בעניין הזה אך יש לנו עדיין לאן לשאוף. מדוע חשוב להנגיש את המקומות הציבוריים לנכים? כיצד זה מתבצע? הנה כל הפרטים. 

האם הנגשת המבנה לנכים מעוגנת בחוק?

הנגשת מקומות ציבוריים ועסקים לנכים מעוגנת בחוק. אמנם יש עסקים שעדיין לא מונגשים אך עדיין מדובר בחוק שיצא בשנת 1998 והוא זה שלפיו אמורים כל העסקים והמוסדות הציבוריים להתיישר. הכוונה היא לא רק למוסד ציבוריים ולעסקים אלא גם למבנים ציבוריים כמו פארקים, גנים וכן הלאה. כל נכה חייב לקבל את האפשרויות פתוחות לפניו כאשר הוא לא צריך לפסול מקומות בגלל כמה מדרגות או מעברים צרים מידי. הנגשת מקומות הללו לנכים קיבלה עוד כמה ריענונים לחוק בשנת 2005 כאשר הצטרפו עוד כמה נהלים לחוק שנחקק בשנת 1998. 

הנגשת מקומות ציבוריים כחלק משוויון

הנגשת מקומות ציבוריים לנכים היא לא רק עניין של חוק ונוהל אלא גם עניין מהותי שחותר לשוויון בין כולם. נכה לא בחר להיות נכה, הוא נולד כך או רכש את נכותו בתאונה קשה שעבר או מחלה כלשהי. המדינה רוצה לספק שוויון זכויות לכולם כי כך היא גם תרוויח יותר, כאשר בעלי מוגבלויות ישתתפו יותר בחיי החברה ובמשק. בסופו של דבר השוויון לא יגיע אם הנכים לא יקבלו את מה שמגיע להם וזו נגישות מוחלטת לכל מבנה ציבורי כלשהו. גם במקומות בהם אין הנגשה כיום, תהיה בעתיד, וגם אם לא, יש פתרונות אחרים שיספקו לנכים שוויון הזדמנויות מוחלט. 

ההנגשה טובה גם לעסקים במקום

ההנגשה לא טובה רק לנכים ולמדינה כולה אלא גם לעסקים עצמם. אמנם החברה היא זו שנהנית משוויון מלא וכולם יהיו שווים בפועל אך העסק עצמו מגדיל את המחזור העסקי שלו כי יש לו עוד קהל. עסק שלא מונגש לנכים למעשה מפסיק לפחות 10 אחוזים מהאוכלוסייה שיש להם נכות כלשהו שמונעת מהם להגיע למקומות רבים. לפי הסטטיסטיקה, 18 אחוזים מהאוכלוסייה סובלת מנכות כלשהי אך זה הזמן לזכור כי לא כל נכות פוסלת עלייה במדרגות או מעבר במקומות צרים. עסק שיחשוב לעומק על הנושא של נגישות לנכים ויעשה הכול כדי לתת להם להרגיש שווים, ירוויח לקוחות רבים בעקבות המלצות.

כיצד אפשר להנגיש את הכניסה?

אחד הדברים החשובים ביותר שיש להנגיש היא את הכניסה. נכה שרואה שהכניסה לא מונגשת אליו למעשה לא ירצה להיכנס וירגיש מושפל. הכניסה לא תמיד תהיה פשוטה להנגשה כאשר יש צורך להקים רמפה, מעלון מדרגות או מעלית, כאשר כל אחד מהפתרונות לא כל כך זול ולא תמיד ניתן ליישום בפועל. בכל מקרה יש יועצי נגישות שיגיעו אל העסק שלכם או אל המבנה הציבורי שמוקם ויעזור להנגיש אותו עם רעיונות יצירתיים, כמובן בשקלול של כל הנהלים. ההנגשה של הכניסה כוללת גם את ההנגשה של החנייה ולמעשה מדובר על רצף נגישות שיאפשר לנכה חוויה כמו כל לקוח ולקוח. 

כיצד מנגישים את פנים המבנה?

הנגשת פנים המבנה הרבה יותר פשוטה מהנגשת הכניסה כאשר יש צורך ליצור מקום מרווח וידידותי. כמובן שיש מקומות שלא יכולים להיות מונגשים כמו למשל מועדונים, אך בסופו של דבר את רוב המבנים הציבוריים כן אפשר להנגיש ורק צריך לרצות בכך ולספק את המשאבים הכספיים. הנגשת פנים המבנה כוללת גם את הנגשת השירות עצמו ולא רק למוגבלים פיזית אלא גם למוגבלים קוגניטיבית.
from ilanlavi.tumblr Feed

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יועץ בטיחות אש לשירותכם!

בטיחות וגיהות במפעלים

תהליך קבלת רישיון לעסק