תהליך קבלת רישיון לעסק

 היכרות עם התהליך שאותו צריך לעבור על מנת לקבל רישיון להקמת והפעלת עסק היא תנאי לחיסכון בזמן ובהוצאות. אבל איך מתחילים את התהליך, מה נדרש כדי להקים עסק בישראל ואיזה אנשי מקצוע צריך להזמין? הנה כל התשובות

הקמת עסק בישראל היא חלק מתהליך ארוך. בין היתר, מטרת התהליך היא להבטיח שרק עסקים שמורשים יוכלו להציע את השירות או המוצר שלהם לקהל היעד והלקוחות. בנוסף, המטרה של רישיון עסק היא להבטיח שננקטו אמצעים וסידורים שונים על מנת להפעיל בצורה תקינה את העסק. ללא אמצעים וסידורים אלו, לא ניתן לקבל את הרישיון של העסק ובטח שלא להציע מוצרים ושירותים שונים לקהל הלקוחות הרלוונטי.

על אף האמור לעיל, כדאי להזכיר שלא כל עסק בישראל מותנה בקבלת רישיון. באופן עקרוני, הרישיון ניתן והוא חובה רק לעסקים מסוימים אשר שייכים לאחת מבין הקבוצות הבאות:

  • בריאות, רוקחות וקוסמטיקה
  • דלק ואנרגיה
  • חקלאות או בעלי חיים
  • מזון
  • מים ופסולת
  • מסחר
  • נופש, ספורט או עינוג ציבורי
  • רכב ותחבורה
  • שירותי שמירה ואבטחה
  • תעשייה, מלאכה או שימוש והפקת מחצבים

איך מקבלים רישיון עסק?

קודם כל, תהליך רישוי עסק מתחיל בשאלה האם מדובר על פתיחת עסק חדש או על שינויים בעסק — לרבות שינוי בעלות. במידה ומדובר על שינויים בעסק, יש לבדוק האם הבקשה היא אחת מאלו: תוספת או צמצום של סוגי עיסוקים, תוספת וצמצום של שטח או שינויים בתכנית העסק. במקרה של פתיחת עסק חדש הטעון בקבלת רישיון עסק, אין צורך במענה על השאלות האלה ואפשר להמשיך הלאה.

בשלב הבא מגישים בקשה לרישיון עסק לרשות המקומית. כאן התוצאה היא או סירוב לבקשה עקב אי התאמה, או קבלת הבקשה ובחינה על ידי רשות הרישוי. לאחר שרשות הרישוי בוחנת את הבקשה, היא מועברת הלאה לאישור גופי אישור נותני שירותים וגופים מקצועיים.

מי בוחן את הזכאות לרישיון או היתר עסק זמני?

הבחינה בפועל של הזכאות לרישיון או היתר זמני היא של מגוון גופים שונים. ראשית, הבחינה מתבצעת על ידי משרד החקלאות, משרד הבריאות, משרד התמ”ת, משרד התחבורה, המשטרה, השירות הוטרינארי וכן הלאה — לפי תחום העיסוק של העסק.

שנית, יש צורך במעורבות של יועץ בטיחות אש שמתמחה בכך. כאשר מערבים בשלב מוקדם חברה שמתמחה בנושא של בטיחות אש בכלל ובטיחות אש בהקשר של רישוי עסק בפרט, מקצרים את משך הזמן שעובר מרגע הקשת הבקשה ועד קבלת התוצאות. בתהליך הזה, יש גם משמעות גדולה לשאלה מיהו אותו יועץ בטיחות אש ואיזה ניסיון יש לו.

יועץ בטיחות אש — אילן לביא יועצי בטיחות

מתי מקבלים תנאים מוקדמים?

לאחר בדיקת יועץ בטיחות אש וכל הגורמים הרלוונטיים, אפשר לעבור לשלב של מתן תנאים מוקדמים. כאן, אפשרות אחת היא שמגיעים להחלטה שלפיה לא התבצעו התנאים המוקדמים. מנגד, האפשרות השנייה היא שהתנאים המוקדמים מולאו במלואם ולכן מקבלים אישור הוצאת היתר זמני או את האישור הסופי לבקשת הרישיון.

בכל מקרה, חשוב להבין שיש הבדל בין תנאי מוקדם, תנאי ברישיון או תנאי נוסף ברישיון. ההבדל הוא שתנאי מוקדם מוצב על ידי רשות הרישוי או נותני השירות כתנאי לקבלת הרישיון — בעוד תנאי ברישיון צריך לקיים בדרך קבע תוך כדי הפעלת העסק. לשם השוואה, תנאי נוסף ברישיון גם עלול להתווסף אפילו אחרי שמוציאים את רישיון העסק.

לסיכום, התהליך של קבלת רישיון לעסק כולל גם את מעורבות מגישי הבקשה, גם את מעורבות הרשויות וגם את מעורבות אנשי המקצוע מתחום בטיחות אש.

המאמר יועצי נגישות ובטיחות — אילן לביא פורסם ראשון בבלוג 

from medium.com/@Ilan_Lavi Feed 

https://medium.com/@Ilan_Lavi/%D7%AA%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9A-%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%AA-%D7%A8%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9C%D7%A2%D7%A1%D7%A7-5f5da1be706


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יועץ בטיחות אש לשירותכם!

בטיחות וגיהות במפעלים