אודות מחלות מקצוע

מחלות מקצוע נקראות גם "מחלות תעסוקתיות" וחלקן מוכרות על ידי המוסד לביטוח לאומי. במאמר הבא נבין מה מאפיין מחלות מן הסוג הזה וכיצד ניתן למנוע אותן

החוק בישראל מגדיר מחלת מקצוע כמחלה בה העובד חלה עקב עבודתו או עיסוקו, בהיותו חשוף לשורה ארוכה של גורמים מזיקים כגון:

·         גורמים כימיים
·         גורמים פיזיולוגיים
·         גורמים ביולוגיים

באופן עקרוני, החוק מבחין בין מחלת מקצוע לבין תאונה. מחלה היא תוצאה של חשיפה חוזרת לגורם המזיק לאורך זמן. חשיפה כרונית היא תנאי להגדרת מצב רפואי בתור מחלה תעסוקתית. לפי פקודת התאונות ומחלות משלוח היד משנת 1945, אלו בין היתר מחלות המקצוע עליהן יש לדווח למפקח עבודה איזורי:

·         מחלות הנגרמות כתוצאה מהרעלות
·         דלקת עור ומחלות נוספות הנגרמות על ידי גורמים כימיים
·         ירידה בכושר השמיעה, חרשות או נזק באופן הפנימית
·         מחלות הנגרמות על ידי קרינת לייזר
·         מחלות הנגרמות על ידי אבק צמחי ואבק עץ
·         מחלות אלרגיות וסרטן


עבודה במפעל רדיואקטיבי

מה המשמעות של מחלת מקצוע?

אופי משלח היד עלול ליצור מחלה כלשהי הנובעת מהעבודה. בניגוד לתאונה, לא מדובר על פגיעה חד פעמית המתרחשת במקום מסוים ובזמן נתון בלבד. המשמעות של מחלות מקצוע היא מצב בו השכיר חולה עקב עבודתו אצל המעביד או מטעמו, או מחלה שחלה בה מבוטח עצמאי עקב הפעולות הנדרשות ממנו מתוקף תפקידו. יחד עם זאת, הביטוח הלאומי מכיר במחלות מקצוע רק אם הן מצויות ברשימה המפורסמת על ידו.

על מנת להכיר במחלה תעסוקתית נדרש המבוטח להוכיח קשר ישיר בין התפתחות המחלה לבין משלח ידו או עיסוקו. בשלב הראשון עליו להגיש את טפסי התביעה לביטוח הלאומי ולצרף כמה שיותר מסמכים רפואיים המעידים על מצבו. מסמכים אלו צריכים לשייך את המחלה לתנאי העבודה ולשלול תחלואה טבעית הקשורה לגיל או לכל מצב רפואי אחר. בשלב השני נדרש המבוטח להשיג חוות דעת רפואית התומכת בטענותיו. במידה והמוסד לביטוח לאומי דוחה את התביעה, המבוטח רשאי להגיש תביעה לבית הדין האיזורי לעבודה.

מהי מיקרו טראומה?

פגיעות זעירות חוזרות ונשנות שנגרמו לעובד במהלך עבודתו ובאיבר מסוים בגוף יכולות לגרום מיקרו טראומה. זו פגיעה הנחשבת מחלה תעסוקתית ומזכה בקבלת פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי. על מנת להשיג את הפיצוי צריך המבוטח להוכיח כי בעקבות מצב השחיקה נפגעה יכולתו לעבוד על בסיס יומי.


אחת הפעולות החשובות ביותר בהגשת תביעה בשל מחלות מקצוע כמו מיקרו טראומה ואחרות היא השגת חוות דעת רפואית. חוות הדעת צריכה להיכתב על ידי רופא מומחה בתחום הנכות הרלוונטי. חוות הדעת משמשת את המוסד לביטוח לאומי וגם את בית הדין האיזורי. היא קריטית לקביעת הפיצויים עבור המבוטח ולהכרה במצבו כסוג של מחלה תעסוקתית. 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יועץ בטיחות אש לשירותכם!

בטיחות וגיהות במפעלים

תהליך קבלת רישיון לעסק