בטיחות וגיהות במפעלים

אנו מגיעים לעבודה בכל יום ויום ומבחינתנו זו שגרה ללא סכנות. עם זאת, מקום העבודה שלכם יכול להיות מסוכן ובמיוחד אם אתם עובדים במפעל. מזל שיש מי ששומר עליכם, אלו הם הנהלים של המדינה ושל משרד הכלכלה והתמ"ת, ויחד עם זאת גם נאמני בטיחות וגיהות שיש לכם במפעל.

המפעל יכול להיות מקום מסוכן

הדבר הראשון שאתם צריכים לדת הוא שמפעל הוא מקום מסוכן. לא משנה באיזה מפעל מדובר, בין אם זה מפעל לייצור שבבים אלקטרוניים או צ'יפים ועד מפעל מזון או תרופות כל מפעל מכיל מלגזות, כל מפעל מכיל מנופי הרמה כלשהם, כל מפעל מכיל מכונות שיכולות לתפוס לכם את הבגדים או את השיער ולמעשה אלו הם רק חלק מהסכנות. אפילו שטיפה באזור המפעל ללא הצבת שלט אזהרה יכולה להיגמר באסון הרבה יותר כבד מאשר אותו אירוע במתאר הביתי. לכן, יש צורך לשמור על הבטיחות והגיהות במפעל בכל מחיר. כיצד אפשר לשמור על בטיחות וגיהות?

נזקים בטווח הקצר והארוך

במפעל יכולים להיות נזקים בטווח הקצר ונזקים בטווח הארוך וזה עוד דבר שחשוב להבין לפני שנדבר על שלב האכיפה וההתמודדות. בסופו של דבר אדם שמחליק שמפעל ושובר יד לא ניזוק יותר או פחות מאדם שסובל מבעיות שמיעה בגלל שהוא כל היום נמצא בקרבת מכונה רועשת. שניהם נפגעים, איכות החיים של שניהם נהרסת ולעתים הפגיעה יכולה להיות בלתי הפיכה, כמו למשל במקרה של נכות קבועה אפילו שהיא קטנה. הנזקים במפעל יכולים להיות גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. ולכן חשוב מאוד להית מוכנים אליהם ולהכיר אותם, כאשר לכל מפעל יש את הסכנות האפשריות שלו.

מי קובע את נהלי הבטיחות?

את נהלי הבטיחות קובע המוסד לבטיחות וגיהות. המוסד לבטיחות וגיהות הוא גוף ממשלתי שלמעשה אחראי על כל מה שקשור לתאונות עבודה ומניעתן, הכשרה יועצי הבטיחות והגיהות וכל מה שקשור בנושא הזה. כך למעשה המדינה יכולה לא להתעסק בכך באופן אישי מלבד כמובן חקיקה מטעם הכנסת. נהלי הבטיחות יכולים להשתנות אם כי עם השנים בדרך כלל הם רק מחמירים, אלא אם יש איזו שהיא התפתחות טכנולוגית שיכולה להקל מעט על העסקים ולחסוך להם כסף וזמן. נהלי הבטיחות יכולים להיות הרבה יותר נוקשים ככל שהמפעל מסוכן יותר כמו במקרים של מפעל עם חומרים מסוכנים.

מי אוכף את נהלי הבטיחות

אז נאמר שיועץ בטיחות וגיהות היה במפעל והוא הסביר לכם מה אתם צריכים לעשות ומה אסור לעשות. מי יאכוף את מה שהוא אמר? בסופו של דבר יועץ בטיחות וגיהות לא יכול להיות בכל מפעל ומפעל ולכן המפעל חייב למנות נאמני בטיחות. נאמני בטיחות וגיהות יהיו צריכים לעבור לא מעט הדרכות וריענונים כדי לזכור את הנהלים ולהבין את החשיבות שלהם והם יצטרכו בהמשך גם להסביר זאת לצוות העובדים. כך למעשה המפעל תמיד שומר על העובדים שלו מכל סכנה, כאשר האחריות בסופו של דבר על אי קיומם של הנהלים הללו תהיה על בעל המפעל, מה שמוביל לאכיפתם בפועל.

מה קורה בשגרה השוטפת?

בשגרה השוטפת יש צורך לאכוף את כל הנהלים, כאשר מידי פעם יכולה להיות גם ביקורת. הביקורת יכולה להיות גם ביקורת פתע כאשר יודיעו עליה באות והבוקר או יום לפני. ביקורת הפתע יכולה בסופו של דבר לספק קנסות למפעלים וחשוב לזכור שמעבר לחשש מקנסות, כל בעל עסק ובעיקר בעלי מפעלים חייבים לזכור כי אם תהיה תאונת עבודה כלשהי בשטח המפעל, הם יצטרכו לתת את הדין והחשבון ולעתים זה יכול להגיע עד עונשי מאסר.
from ilanlavi.tumblr Feed

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יועץ בטיחות אש לשירותכם!

תהליך קבלת רישיון לעסק